fredag 16 september 2011

Information inför samtalen v38

Åkerstorp 20110215
Informationsbrev till vårdnadshavare inför utvecklingssamtalet
Vi praktiserar från och med höstterminen 2010 elevledda utvecklingssamtal. Det innebär att det är ditt barn som håller i samtalet och är dess huvudperson.
Syfte: Att anpassa samtalen till gällande kunskapssyn och målen för skolan.
Eleverna är bärare av sin egen kunskap och kunskapsutveckling.
Det innebär att ditt barn tillsammans med läraren kommer att förbereda och bjuda in till samtalet. Det kommer att pågå fler samtal i rummet samtidigt och samtalen kommer att ligga under skoltid. För att få ett riktigt bra samtal är det viktigt att du som förälder möter ditt barn på ett positivt och engagerat sätt. Om ditt barn riskerar att inte nå målen i något ämne har vi ytterligare ett möte med en annan karaktär där vi skriver ett åtgärdsprogram.
Här är våra råd inför samtalet.
Det här är Ditt barns tid, han/hon har förberett sig och ser fram emot att visa och berätta om sin kunskap. Det är viktigt att du är i god tid till samtalet. Se det här som just det här barnets
"
Förberedelser innan samtalet:
Läs igenom ditt barns skriftliga omdömen, stämmer din uppfattning med pedagogernas om ditt barns utveckling. Fundera över vilka starka sidor du tycker att ditt barn har, till exempel ämnen, färdigheter, kunskaper och passioner
egentid" så det är bra om syskon stannar hemma.
På mötet kommer du, ditt barn och mentorn tillsammans välja ut ett par mål och skriva ner de aktiviteter /åtgärder som ni alla kan göra för att ditt barn ska nå dessa mål.
Genomförande av samtalet:
Du kommer i god tid och hämtar ditt barn som tar med sin dokumentation.
Ni påbörjar samtalet på anvisad plats och under 15 minuter visar och berättar ditt barn om sina arbeten. Det är en fördel om samtalet sker på barnets modersmål.
Efter 15 minuter ansluter läraren och ni pratar vidare samt enas om den individuella utvecklingsplanen för ditt barn. Avsatt tid för detta är 15 minuter. Du följer ditt barn tillbaka till klassen. Räkna med att avsätta cirka 45-60 minuter totalt varav 30 minuter är samtal.
På den inbjudan du får kommer det att stå vilken tid du hämtar ditt barn för samtal och vilken tid samtalet börjar.
Att tänka på under samtalet
Var positiv, visa tydligt att du tror på ditt barns förmågor. Stötta ditt barn.
Ställ frågor så att du bättre förstår vad ditt barn gör under skoldagen. Barn är olika, en del pratar lätt på medan andra är mer tystlåtna, du har ett ansvar att se till att samtalet går vidare.
Förslag
på frågor som du kan ställa till ditt barn under samtale t: (alla behöver inte ställas).
Försök att undvika frågor som ditt barn kan svara ja eller nej på.
Vad arbetar du med just nu?
Vad väljer du helst att arbeta med och hur kommer det sig?
Var och hur lär du dig bäst?
Finns det något du tycker är svårt och vad gör du då?
Hur kan vi föräldrar hjälpa dig?
Hinner du med dina arbeten? Om inte vad ska du tänka på för att göra det bättre?
Vilka är du med på rasterna? Vad gör ni och vad lär du dig då?
Om någon är ojust emot dig eller en kompis eller gör dig ledsen vad gör du då?
Om du fick förändra en sak på skolan, vad skulle det vara?
:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar